دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

بسته نشدن درب یخچال

بسته نشدن درب یخچال و روش رفع آن

امروزه قلب تپنده‌ی هر خانه‌ای، یخچال است. این دستگاه دوست داشتنی کمک شایانی در نگهداری مواد غذایی به ما می‌کند و از فاسد شدن غذا در کوتاه مدت (بسته به نوع غذا، میوه، سبزیجات، گوشت و لبنیات) جلوگیری می‌کند. ساختار یخچال به شکلی است که از یک درب، برای جلوگیری از ورود و خروج هوا استفاده می‌شود. بسته نشدن درب یخچال مشکلی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد. اگر با مشکل بسته نشدن درب یخچال مواجه هستید این مقاله به شما کمک می‌کند خودتان این مشکل را برطرف کنید و از یخچال مانند روز اول استفاده کنید؛ با ما همراه باشید.

علت‌های بسته نشدن درب یخچال

فرقی نمی‌کند یخچال‌تان نو باشد یا عمری از آن گذشته باشد، در ساخت درب یخچال از اجزای مختلفی استفاده شده که معیوبی هر کدام از آنها سبب بسته نشدن درب یخچال می‌شود.

تراز نبودن یخچال

در هنگام نصب یخچال باید به صاف بودن کف محل نصب توجه داشته باشید و با استفاده از ابزارهای مختلف مانند برنامه تراز گوشی، از تراز بودن محل نصب اطمینان کسب نمائید. برای هر یخچالی یک سری پایه تعبیه شده که با استفاده از آن، یخچال با فاصله کمی از زمین قرار می‌گیرد؛ اگر این پایه‌ها تمیز نباشند منجر به تراز نشدن یخچال و در نهایت بسته نشدن درب یخچال می‌شود. در صورت تراز نبودن پایه‌ها می‌توانید از یک تکه مقوا، کاغذ، چوب و آهن استفاده کنید.

تراز نبودن یخچال
تراز نبودن یخچال

همچنین بخوانید: دلایل صدای یخچال

خرابی لاستیک دور یخچال

یکی از عوامل موثر که در بسته نشدن درب یخچال نقش بسزایی دارد، لاستیک دور درب است. لاستیک دور درب مانع از ورود هوای بیرون و خروج هوای سرد یخچال می‌شود؛ خرابی این لاستیک یکی از دلایل اصلی برفک زدن است. چسبندگی این لاستیک موجب بسته شدن درب یخچال و کیپ شدن آن می‌شود که ممکن است در اثر گذر زمان، این چسبندگی از بین برود و شما را با مشکل بسته نشدن درب یخچال روبرو کند. برای بررسی این مورد ابتدا به دنبال کثیفی و گرد و غبار روی لاستیک باشید؛ ممکن است یک تکه کوچک غذا مانع از بسته شدن درست درب شود. در صورت مشاهده هرگونه سوراخ، به دنبال پر کردن آن یا پوشاندن آن از طریق چسب باشید. در صورت مشاهده موارد زیر نسبت به تعویض لاستیک دور درب اقدام کنید:

  • پاره شدن و سوراخ بودن
  • برآمدگی یا تو رفتگی
  • فرسودگی در اثر گذر زمان یا شرایط محیطی
لاستیک دور درب یخچال
لاستیک دور درب یخچال

معیوب بودن استوپر

از عوامل مهم بسته نشدن درب یخچال، خراب شدن استوپر است. اگر به آرامی درب یخچال را ببندید، مشاهده می‌کنید که درب خودبه‌خود بسته می‌شود، این وظیفه استوپر است. ممکن است با تعمیر این قطعه، مانند روز اول کار نکند؛ پیشنهاد ما تعویض استوپر می‌باشد.

همچنین بخوانید: فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

چرا درب یخچال به سختی باز می‌شود

هوای موجود در یخچال فریزر، با سردتر شدن منقبض خواهد شد. این انقباض باعث ایجاد یک مکش می‌شود و یکی از دلایل باز نشدن درب یخچال می‌باشد. از علائم سخت باز شدن درب در اثر منقبض شدن و خلاء هوا، محکم یا به سرعت بسته شدن درب می‌باشد. بسته شدن درب به این صورت نشان‌گر این است که هوای یخچال با فشار خارج می‌شود و چند ثانیه طول می‌کشد تا این خلاء هوا جبران شود. شرایط محیطی در این مورد بسیار تاثیر گذار می‌باشد، به طور مثال در زیر زمینی که راه‌های ورود هوای زیادی داشته باشد، هوا با قدرت وارد و خارج می‌شود و درب را محکم می‌بندد.

سفت بسته شدن درب یخچال
سفت بسته شدن درب یخچال

روش روغن کاری لولاهای درب

معیوب بودن یا خشک بودن لولاهای درب یخچال و فریزر، سبب بسته نشدن درب یخچال‌تان می‌شود. اگر در هنگام باز کردن، درب یخچال لق می‌زند احتمال دارد این لولاها از جای خود درآمده باشند. همچنین در صورت جیرجیر کردن درب هنگام باز کردن، میبایست لولاها را روغن‌کاری کنید. (پیشنهاد ما استفاده از روغن زیتون است)

نتیجه گیری

با توجه به گفته‌های بالا در نظر داشته باشید که بسته نشدن درب یخچال عوامل فنی و محیطی دارد که با رفع این موارد به راحتی می‌توانید مشکل سخت باز شدن درب را رفع کنید. در بسیاری از موارد مشاهده شده بیشتر از حجم و توان درب یخچال، مواد غذایی درون آن قرار گرفته و سبب سنگین شدن آن شده است؛ هیچوقت بیش از حد مواد غذایی درون درب نگذارید. اگر به صورت دوره‌ای یخچال را تمیز نکنید، در آینده نزدیک شاهد بسته نشدن درب یخچالتان هستید؛ نشستن گرد و غبار و آلودگی روی لاستیک، مانع باز و بست راحت درب می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *