دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

داغ شدن بدنه یخچال

داغ شدن بدنه یخچال

ممکن است به صورت اتفاقی بدنه یخچال‌تان را لمس کنید و متوجه گرم بودن آن بشوید؛ این یک موضوع طبیعی است و به طور معمول بدنه یخچال گرم است. گاهی اوقات این گرما بیش از حد مجاز می‌شود، به طوریکه با خودتان می‌گویید: “الان یخچالم منفجر می‌شه”! داغ شدن بدنه یخچال از مشکلاتی است که احتمال دارد برای همه پیش بیاید. برای اینکه مطمئن شوید این گرما بیش از حد است، درب یخچال را باز کرده و دیواره‌های داخلی را لمس نمایید. اگر دیواره‌ها داغ بود، یخچال شما ایراد دارد و اگر زودتر دست نجنبانید، به سایر قطعات آسیب جدی وارد می‌شود. علت داغ شدن بدنه یخچال پرسشی است که در این مقاله راجب آن توضیح داده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

علت داغ شدن بدنه یخچال

داغ شدن بدنه یخچال به 2 عامل اصلی وابسته است که عبارتند از: کمپرسور و گاز مبرد (فریون). کمپرسور به عنوان موتور یخچال، با نوسان دمای فریزر و یخچال (پایین آمدن سرمای یخچال و افزایش دما)، گاز فریون را آزاد کرده و طی فرآیند پیچیده‌ای هوای خنک برای یخچال تولید می‌شود. یکسره کار کردن کمپرسور باعث داغ شدن بدنه یخچال می‌شود. عواملی مثل باز و بست کردن درب یخچال، باعث ورود هوای گرم به یخچال می‌شود و کمپرسور را مجبور می‌کند تا  برای سرد کردن یخچال روشن شود. همچنین در محیطی که آب و هوای گرم داشته باشد، کمپرسور باید بیشتر از همیشه کار کنند.

گاز فریون چگونه می‌تواند باعث داغ شدن یخچال شود؟ این گاز با آزاد شدن از کمپرسور، در تمام محیط داخلی یخچال به گردش در می‌آید و هوای سرد را پخش و هوای گرم را به خود جذب می‌کند. قبل از ورود به محیط اصلی یخچال، این گاز باید از لوله‌های کنداکسور عبور کند و بعد از جذب گرما از کنداکسور به کمپرسور منتقل شود. طبیعی است که این گاز گرم، باعث داغ شدن لوله‌های کنداکسور می‌شود؛ اما مسئله اینجاست که در یخچال‌های قدیمی‌تر کنداکسور در بیرون یخچال و در قسمت پشتی آن قرار داشت، اما در یخچال‌های جدید درون خود یخچال قرار دارند که اگر بیش از حد گرم شود، باعث داغ شدن بدنه یخچال می‌شود.

گرم شدن بدنه یخچال
گرم شدن بدنه یخچال

عوامل جانبی داغ شدن بدنه یخچال

علت‌های زیادی می‌تواند باعث داغ شدن بدنه یخچال شما بشود که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

کیپ کردن اطراف یخچال

به صورت جداگانه یک فن برای خنک کردن کمپرسور تعبیه شده است که برای کار کردن صحیح به گردش هوای مناسبی نیاز دارد. اگر یخچال را در فضای بسته (مانند عکس زیر) بگذارید، هیچ هوایی به اطراف یخچال و فن کمپرسور نمی‌رسد و باعث داغ شدن بدنه یخچالتان می‌شود. به طور استاندارد اطراف فضای اطراف یخچال به اندازه نیم متر باید آزاد باشند.

کیپ کردن اطراف یخچال
کیپ کردن اطراف یخچال

پر کردن بیش از حد یخچال

اگر فروشگاه محل زندگیتان برای مواد غذایی تخفیف زیادی گذاشته و شما چندین سبد مواد غذایی خرید کرده‌اید، در هنگام بازگشت همه‌ی آنها را می‌خواهید درون یخچال جا بدهید. در این صورت کمپرسور باید زمان بیشتری کار کند تا هوای خنک را برای یخچال تامین کند و همین موضوع باعث داغ شدن بدنه یخچال می‌شود؛ چراکه با گذر زیاد گاز مبرد، کنداکسور داغ می‌شود.

پر کردن بیش از حد یخچال
پر کردن بیش از حد یخچال

جرم گرفتن لوله‌های کنداکسور

کثیف شدن لوله‌های کنداکسور می‌تواند باعث نشست گرد و غبار روی کویل‌ها شود. کنداکسور وظیفه تراکم گرما را دارد که با کثیف شدن آن، این تراکم به خوبی صورت نگرفته و باعث داغ شدن آن و در نتیجه داغ شدن بدنه یخچال می‌شود. همچنین اگر داغی را در دیواره‎های داخلی یخچال حس می‌کنید، به احتمال زیاد سیم پیچ‌های کنداکسور کثیف شده است.

روش‌های پیشگیری از داغ شدن بدنه یخچال

  • کمتر درب یخچال را باز بگذارید؛ زیاد درب را باز و بست نکنید.
  • رعایت فاصله یخچال از اطراف طبق استاندارد.
  • تنظیم دمای استاندارد نسبت به مدل و برند یخچال.
  • تا خرخره یخچال را از مواد غذایی پر نکنید؛ همچنین مواد غذایی با حجم بزرگتر را به انتهای یخچال بچسبانید.
فاصله استاندارد یخچال با محیط اطراف
فاصله استاندارد یخچال با محیط اطراف

نتیجه گیری

در 93% مواقع، علت اصلی داغ شدن بدنه یخچال، کارکرد بیش از حد کمپرسور است. با توجه به گفته‌های بالا، اگر یخچال را پر کنید، بدین معنی است که سرمای بیشتری برای خنک کردن مواد غذاییتان احتیاج دارید. پیشنهاد تیم تعمیر یخچال ایکس ویژن این است که اگر میهمان دارید و خرید زیادی کرده‌اید، به یکباره تمام خرید خود را درون یخچال نگذارید؛ مواد غذایی که احتمال فاسد شدن آن زیاد است را زودتر درون یخچال بگذارید و آنهایی که دیرتر فاسد می‌شوند را پس از گذشت یک الی دو ساعت داخل یخچال بگذارید. در این صورت فشار کمتری به کمپرسور وارد می‌شود و از داغ شدن بدنه یخچال‌تان پیشگیری کرده‌اید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *