دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

برفک زدن یخچال

دلایل برفک زدن یخچال

برفک به دلیل وجود رطوبت در یخچال ایجاد می‌شود و اگر از آن جلوگیری نشود می‌تواند راندمان دستگاه شما را کاهش دهد. بطور مثال اگر دستگاه در نزدیکی حمام باشد، احتمال برفک زدن یخچال شما بسیار بالاست. برفک زدن یکی از ایرادات یخچال‌های قدیمی می‌باشد و این مشکل در یخچال‌هایی که سیستم نوفراست دارند برطرف شده است. توجه داشته باشید که یخچال خود به خود برفک تولید نمی‌کند، زیرا هیچ رطوبتی ندارد و عوامل بیرونی و درونی باعث ایجاد برفک در یخچال می‌شود. راهکارهایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن‌ها ایراد برفک زدن یخچال‌های قدیمی را بطور دائم برطرف کرد؛ با ما همراه باشید.

برفک زدن یخچال
برفک زدن یخچال

در مناطق شمالی کشور برفک زدن یخچال‌ها نسبت به مناطق عادی 30% بیشتر می‌باشد.

شرایط محیطی مهم‌ترین دلیل برفک زدن یخچال

همانطور که در بالا اشاره شد، یخچال هیچگونه رطوبتی از خود تولید نمی‌کند؛ حال سوال پیش می‌آید که پس این رطوبت چگونه وارد دستگاه می‌شود؟ پاسخ ساده است، رطوبت در هوای محیط وجود دارد و هوای داخل یخچال خنک است، وقتی درب یخچال باز می‌شود، این رطوبت وارد یخچال شده و روی دیواره‌های یخچال می‌چسبد که باعث می‌شود یخچال برفک بزند. بطور مثال اگر سقف آشپزخانه شما کوتاه باشد و پخت و پز زیادی داشته باشید رطوبت زیادی تولید می‌کنید که برای یخچال شما مضر است؛ سعی کنید نسبت به محل قرارگیری یخچال شرایط را در نظر داشته باشید.

معیوب شدن لاستیک درب یخچال

لاستیک درب مانع از ورود هوای گرم و خروج هوای سرد دستگاه است، حتی اگر نقطه کوچکی از این لاستیک آسیب ببیند باعث ورود هوای بیرون یخچال و در نهایت برفک زدگی می‌شود. هنگامی که هوای یخچال نسبت به دمای تنظیم شده متفاوت باشد، کمپرسور به طور مداوم کار می‌کند و طول عمر مفید یخچال را کاهش می‌دهد و مصرف برق را نیز بالا می‌برد. اگر یخچالتان برفک زد در اولین مرحله لاستیک درب را بررسی کنید و در صورت وجود پوسیدگی، خراش یا هر نوع معیوبی با کارشناسان ما تماس بگیرید؛ تعمیرکاران متخصص یخچال ما در سریع‌ترین زمان، مشکل شما را حل می‌کنند.  می‌گویند پیشگیری بهتر از درمان است! پس بهتر است این لاستیک را طبق زمانبندی منظمی بررسی کنید.

باز گذاشتن درب یخچال
باز گذاشتن درب یخچال

خرابی ترموستات

وظیفه ترموستات پایدار نگه داشتن دمای داخل یخچال است. اگر ترموستات معیوب باشد، تعادل دمای داخل یخچال از بین می‌رود و کمپرسور را دائما روشن نگه می‌دارد که در نهایت باعث یخ زدن و برفک زدن یخچال می‌شود. ترموستات از قطعات مهم یخچال می‌باشد پس بهتر است توسط تعمیرکار متخصص یخچال، تعمیر و در صورت نیاز تعویض مورد بررسی قرار گیرد.

چگونه برفک را تمیز کنیم؟

در ابتدا جایی را برای مواد غذایی خود انتخاب کنید تا خراب ( فاسد ) نشوند، زیرا برای پاک کردن برفک یخچال نیاز است تمام مواد غذایی را خارج نمایید. پارچه‌ی بزرگی روی زمین پهن کنید، قفسه و کشوها را بیرون آورده و به روی پارچه بگذارید. یخچال را خاموش کنید تا دمای آن بالا بیاید و یخ‌زدگی‌ها شروع به آب شدن کنند ( این فرایند کمی زمانبر است ). برای تسریع آب شدن یخ‌ها در یک ظرف بزرگ یا تشت آبجوش بریزید و آن را داخل یخچال قرار دهید. به هیچ عنوان با سشوار یا بخاری برقی اقدام به آب کردن یخ نکنید؛ اجازه دهید یخ‌ها به صورت طبیعی آب شوند.

اطراف یخچال را بپوشانید

روند آب شدن یخ‌ها ممکن است آب جاری از آن به اطراف یخچال بریزد و کف آشپزخانه را خیس کند. همچنین خطری برای سایر وسائل برقی محسوب می‌شود (پیشنهاد می‌شود اگر نیازی به برق ندارید فیوز واحدتان را قطع کنید). بنابراین اطراف یخچال را با پارچه های ضخیم یا چند حوله پوشش دهید تا آب پخش نشود.

از لوازم تیز استفاده نکنید

برای تمیز کردن برفک‌ها به هیچ عنوان از کاردک فلزی یا چاقو و سایر وسائل تیز استفاده نکنید – ممکن است به المنت‌ها یا بدنه و لاستیک درب آسیب برسانید. کاردک‌های پلاستیکی بهترین گزینه برای پاک کردن برفک یخچال می‌باشد.

مواد شوینده برای برفک زدن یخچال

بعد از مراحل بالا با استفاده از آب گرم و مواد شویندگی – بهداشتی نسبت به تمیز کردن داخل یخچال اقدام نمایید و اجزای باقیمانده از مواد غذایی را از یخچالتان پاک کنید؛ بدین صورت از بوی بد یخچال هم راحت می‌شوید. از شستن قفسه‌ها و کشوها نیز دریغ نکنید.

تمیر کردن برفک یخچال
تمیر کردن برفک یخچال

یخچال را بلافاصله روشن نکنید

اجازه دهید تا رطوبت ناشی از شویندگی داخل یخچال، قفسه و کشوها خشک شود تا دوباره برفک نزند. بعد از اطمینان از این مرحله می‌توانید یخچال را روشن کنید.

راهکارهای جلوگیری از برفک زدن یخچال

• پشت یخچال از دیوار 10 سانتی‌متر فاصله داشته باشد.
• یخچال را از مواد غذایی انباشته نکنید، تا به موتور فشار زیادی وارد نشود.
• همیشه از بسته بودن درب یخچال مطمئن باشید.

نتیجه‌گیری

تا الان متوجه شده‌ایم که بدون وجود رطوبت، امکان برفک زدن یخچال بسیار کم است. نسبت به موارد ذکر شده دقت داشته باشید تا از این اتفاق جلوگیری نمایید. برفک زدکی یک امر طبیعی در یخچال است و به طور معمول هر چند ماه یکبار باید نسبت به تمیز کردن یخچالتان اقدام نمایید. اگر یخچال شما هر هفته یا هر دوهفته نیاز به برفک زدایی داشت، با متخصصان تعمیر یخچال تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *