دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

سرد نکردن یخچال

سرد نکردن یخچال

سرد نکردن یخچال از مشکلاتی است که احتمال دارد برای همه پیش آید. از تبعات این مشکل می‌توان به فشار روی کمپرسور، فاسد شدن مواد غذایی و آب شدن یخ‌ها و جاری شدن آب در محیط یخچال و خانه اشاره کرد. سرد نکردن یخچال فریز علت‌ها و دلایل زیادی دارد که با دانستن آنها می‌توانیم این مشکل را در خانه بدون نیاز به استخدام تعمیرکار برطرف کنیم. یخچال‌ها مانند سایر وسائل الکترونیکی از اجزای مختلفی تشکیل شده که خرابی یا معیوب (نیم سوز) بودن هر کدام از آنها می‌تواند منجر به درست کار نکردن یخچال باشد. برخی از این موارد به قدری ساده است که شما می‌توانید بدون نیاز به هیچ ابزاری مشکل یخچالتان را حل کنید. در این مقاله سعی شده تا به مهم‌ترین علت‌های سرد نکردن یخچال اشاره کنیم؛ با ما همراه باشید.

2 دلیل سرد نکردن یخچال

سرد نکردن یخچال و گرم بودن هوای داخل آن می‌تواند شامل 2 دسته اصلی شود:

  1. ایراد فنی: شامل خرابی قطعه یا معیوب بودن سیم‌کشی داخلی یخچال.
  2. ایراد غیر فنی: که معمولا از اشتباهات نصاب به دلیل رعایت نکردن استانداردها نشات می‌گیرد.

3 علت گرم بودن یخچال – غیر فنی

تنظیم درست دما

در یخچال‌های جدید تنظیم دما خودکار است، اما در یخچال‌های قدیمی‌تر شما باید به صورت دستی دمای یخچال را تنظیم کنید. نسبت به شرایط آب و هوایی و فصول جاری باید این درجه تنظیم گردد. معمولا در تابستان دمای یخچال روی 1 الی 2 درجه و در زمستان روی 3 الی 4 درجه تنظیم می‌گردد. هر چند وقت یکبار این دما را چک کنید، ممکن است در هنگام نهادن مواد غذایی به این دکمه (ولوم تنظیم دما) ضربه بخورد و درجه تغییر کند. تغییر درجه ترموستات باعث می‌شودبا مشکل سرد نکردن یخچال روبرو شویم.

خنک نکردن یخچال
خنک نکردن یخچال

مواد غذایی بیش از حد

هر یخچالی یک حد گنجایش ظرفیت مواد غذایی دارد، این میزان در دفترچه‌ی راهنمای یخچال نوشته شده است. وقتی مواد غذایی بیش از حد در یخچال قرار دهید و روی هم انباشته کنید جریان هوای داخل یخچال کم شده و ممکن است جریانات هوایی یخچال کیپ شوند. با قرار دادن مواد غذایی زیاد از حد، به کمپرسور نیز فشار می‌آورید، بطوریکه کمپرسور سعی می‌کند دمای یخچال را خنک کند و این موضوع باعث می‌شود تا کمپرسور دائما کار کند. (بسته‌های بزرگ مواد غذایی را در انتهای یخچال بگذارید)

چسباندن به دیوار و کیپ کردن یخچال

موتور یا کمپرسور یخچال وقتی کار می‌کند داغ می‌شوند و به جریان حداقلی هوا نیاز است تا فن بتواند آن‌ها را خنک کند. وقتی شما اطراف یخچال را بپوشانید و بیش از حد استاندارد به دیوار بچسبانید، این جریان هوای بیرونی از بین رفته و ممکن است آسیب جدی به قطعات یخچال شما وارد کند. همین موضوع باعث می‌شود کمپرسور به درستی کار نکرده و سرد نکردن یخچال را به ارمغان بیاورد.

سرد نشدن یخچال فریزر
سرد نشدن یخچال فریزر

3 علت فنی سرد نکردن یخچال

لاستیک دور درب

این لاستیک مانع از ورود هوا به یخچال و خروج هوای داخل یخچال می‌شود. حال فرض کنید با از بین رفتن یا معیوب شدن این پلاستیک چه اتفاقی می‌افتد؟ هوای خنک یخچال خارج می‌شود و هوای گرم بیرون به داخل یخچال نفوذ می‌کند. از علائم خرابی آن، خوب بسته نشدن درب یخچال است و همچنین برفک زدن یخچال است. برای پیدا کردن مشکل سرد نکردن یخچال پس از ترموستات، لاستیک درب را بررسی کنید.لاستیک را حداقل هر 3 ماه یکبار بررسی کنید.

خنک نبودن فریزر و یخچال
خنک نبودن فریزر و یخچال

نشتی گاز

نشتی گاز یا کم بودن مقدار گاز یکی دیگر از دلایل سرد نکردن یخچال است. وقتی گاز یخچال کم یا بی‌کیفیت باشد، موتور یخچال دائما به کار می‌افتد تا به دمای تنظیم شده برسد. این مورد باعث می‌شود موتور یخچالتان مستهلک شده و پس از مدتی بسوزد. برای اینکه بفهمید یخچال شما نشتی گاز دارد، ابتدا دمای یخچال را روی خنک‌ترین حالت قرار دهید؛ بعد از چند دقیقه با استفاده از دماسنج دمای داخل یخچال را چک کنید، اگر با دمای تنظیم شده یکی نبود یخچال شما دچار نشتی گاز شده است. برای رفع این مشکل می‌توانید از خدمت شارژ گاز یخچال در محل نمایندگی ما استفاده کنید.

تست نشتی گاز یخچال
تست نشتی گاز یخچال

بسته بودن لوله‌های کنداکسور

لوله‌های کنداکسور اگر کیپ شده باشند می‌تواند علت سرد نکردن یخچال باشد. وقتی موتور در حال کار کردن است بررسی کنید لوله‌های کنداکسور داغ یا گرم می‌باشند؛ اگر داغ بود یعنی یخچال شما به خوبی کار می‌کند و مشکل از این قسمت نیست. هنگامی که کمپرسور در حال کار کردن است و لوله‌های کنداکسور گرم نیست، به احتمال زیاد لوله‌ها کیپ شده باشند. اگر کمپرسور معیوب باشد، روغن و گاز را وارد لوله‌های کنداکسور می‌کند که باعث کیپ شدن آن و سرد نکردن یخچال می‌شود.

گرم بودن لوله‌های کنداکسور
گرم بودن لوله‌های کنداکسور

نتیجه گیری

سرد نکردن یخچال می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم. پیشنهاد ما این است قبل از بررسی ایرادات فنی، به سراغ ایرادات غیر فنی که ممکن است هنگام نصب یخچال رعایت نکرده باشید بروید و با توجه به گفته‌های بالا رفتارتان را نسبت به یخچال تغییر دهید و بصورت استاندارد از آن استفاده کنید. اگر بعد از انجام کارهای ذکر شده همچنان مشکل سرد نکردن یخچال و گرم بودن آن را داشتید با تیم ما تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب ما شما را راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *