دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

داغ شدن موتور یخچال

دلایل داغ شدن موتور یخچال – راه‌حل

داغ شدن موتور یخچال یک امر طبیعی است، زیرا موتور بصورت 24 ساعته و دائما در حال کار کردن می‌باشد که باعث گرم شدن آن می‌شود.داغ شدن موتور یک بازه دمایی دارد که با توجه به برند یخچال متفاوت است؛ اما معمولا دمای موتور نباید بیشتر از 150 درجه سانتی‌گراد باشد. برای تشخیص دمای موتور می‌توانید از یک دماسنج استفاده کنید یا کف دست خود را به کمپرسور بچسبانید؛ اگر خیلی داغ بود و نتوانستید دستتان را نگه‌دارید، آن را یک هشدار در نظر بگیرید و به دنبال رفع آن مشکل باشید. در این مقاله ما به بررسی داغ شدن کمپرسور یخچال و نحوه رفع آن می‌پردازیم.

نحوه گرم شدن موتور یخچال

به طور کلی چندین دلیل برای داغ شدن موتور یخچال وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم. گرم شدن موتور فقط به دلیل مشکلات داخلی کمپرسور نیست بلکه به عوامل دیگری همچون سیستم دیفراست یخچال، ترموستات و فن بستگی دارد که خرابی هر کدام از آنها باعث داغ شدن کمپرسور می‌شود. حتی اگر در محیط نصب یخچال گردش هوای لازم برای یخچال را در نظر نگیرید یا یخچال را از پشت به دیوار بچسبانید، موتور یخچال از بازه دمای طبیعی خود خارج می‌شود و باعث خرابی سایر قطعات و کارکرد نادرست یخچال خواهد شد.

موتور یخچال با فشار زیاد مایع خنک کننده، آن را از حالت مایع به حالت گازی تبدیل می‌کند، سپس این گاز را با استفاده از کویل‌های کنداکسور که در پشت یخچال قرار دارند، به سمت اوپراتور می‌فرستد. این گاز خنک به محیط داخل یخچال و فریزر وارد می‌شود و گرمای مواد غذایی را به خود جذب می‌کند و هوای خنک را در تمام محیط به گردش در می‌آورد. سپس دوباره از طریف فن‌ها به سمت کنداکسور باز می‌گردند و کویل‌ها این گرما را از گاز می‌گیرند و آن را به حالت مایع در می‌آورند تا دوباره به کمپرسور باز گردانده شوند. در این مواقع ممکن است کنداکسور نیز بسیار داغ شود.

سوختن موتور یخچال
سوختن موتور یخچال

همچنین بخوانید: دلایل اتومات نکردن یخچال فریزر

دلایل داغ شدن موتور یخچال

کمبود گاز مبرد، تنظیم نبودن دمای ترموستات، کثیف بودن کنداکسور، باز بودن درب یخچال، نشتی گاز و هر چه که باعث یکسره کار کردن کمپرسور یخچال شود، باعث داغ شدن موتور یخچال خواهد شد. در ادامه به بررسی دلایل می‌پردازیم، برخی از آنها را خودتان می‌توانید حل کنید و باقی را باید به یک متخصص تعمیر یخچال بسپرید.

خرابی فن خنک کننده

فن کنداکسور از مهم‌ترین فن‌های دستگاه است که خرابی آن منجر به داغ شدن موتور یخچال می‌شود. وظیفه این فن، خنک کردن هوای اطراف سیم‌پیچ‌‌های کنداکسور می‌باشد. فن کنداکسور در قسمت زیرین یخچال فریزر و نزدیک به کمپرسور قرار داده شده که در برخی مدل‌ها باعث خنک کردن موتور نیز می‌شود. عملکرد نادرست این فن باعث خنک نشدن کنداکسور و در نتیجه داغ شدن موتور یخچال می‌شود. به پره‌های فن نگاه کنید و مطمئن شوید که مانعی برای چرخش آنها وجود ندارد.

خرابی فن یخچال
خرابی فن یخچال

کثیفی کنداکسور

همانطور که در بالا توضیح دادیم کنداکسور در یخچال به مانند رادیاتور خنک کننده عمل می‌کند و گرمای تولید شده توسط یخچال را به محیط بیرون منتقل خواهد کرد. کثیفی، گرفتگی، خوردگی یا رسوبات باعث کیپ شدن کویل‌ها می‌شود و این موضوع باعث داغ شدن موتور یخچال می‌شود. در طول گذر زمان، گرد و غبار و چربی‌ها و رسوبات باعث کثیفی کنداکسور می‌شود که باید به صورت دوره‌ای، کنداکسور را تمیز کنید تا از داغ شدن موتور یخچال پیشگیری کنید.

همچنین بخوانید: عوامل فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

یکسره کار کردن موتور یخچال

موتور یخچال با توجه به بالا رفتن دما روشن می‌شود تا دما را پایین بیاورد و به حد تنظیم شده برساند. حال اگر به هر دلیلی دمای یخچال زود به زود بالا برود، موتور مجبور است به طور دائم کار کند. همین موضوع باعث بالا رفتن دمای موتور می‌شود. در ادامه به دلایل یکسره کار کردن یخچال می‌پردازیم که عبارتند از:

  • باز و بست مداوم درب یخچال
  • معیوب بودن لاستیک درب
  • گرم بودن محیطی که یخچال در آنجا قرار دارد
  • غذا را به صورت گرم درون یخچال گذاشته‌اید
  • خرابی ترموستات
یکسره کار کردن موتور یخچال
یکسره کار کردن موتور یخچال

نتیجه گیری

ابتدا به دیواره پشت یخچال نگاهی بیاندازید، اگر سوختگی مشاهده کردید سریعا یخچال را خاموش کرده و از برق بکشید و با یک تعمیرکار تماس بگیرید. اگر سوختگی مشاهده نکردید، برای رفع مشکل داغ شدن موتور یخچال، قفسه‌ها و مواد غذایی را خارج کنید و یخ‌های موجود را آب کنید. سپس به سراغ کنداکسور بروید و تمامی رسوبات و گرد و غبار را با استفاده از یک پارچه تمیز کنید. سپس یخچال را به برق متصل کنید و آن را روشن کنید؛ بگذارید چند ساعت کار کند، اگر دوباره موتور یخچال داغ شد، با کارشناسان مرکز تعمیر یخچال ایکس ویژن تماس بگیرید تا شما را در حل ایراد داغ شدن موتور یخچال راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *