دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

رله استارت یخچال

علائم خرابی رله استارت یخچال + تست رله

کاربردی‌ترین لوازم یک خانه یخچال است که قلب تپنده یک آشپزخانه می‌باشد و وجود آن بسیار ضروری است. خراب شدن این وسیله الکترونیکی-مکانیکی زندگی را سخت می‌کند، چراکه بخش مهمی از زندگی ما به این وسیله وابسته است و مواد غذایی‌مان را در آن نگهداری می‌کنیم. از ایراداتی که احتمال دارد برای هر کسی پیش بیاید، خرابی رله استارت یخچال است. همانطور که از نامش پیداست، رله استارت وظیفه کنترل برق ورودی به یخچال را بر عهده دارد و این برق را به کمپرسور انتقال می‌دهد. خرابی رله استارت یخچال منجر به روشن نشدن یخچال و آسیب رسیدن به کمپرسور می‌شود که باید برای تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.

رله استارت چیست

وقتی یخچال را به برق متصل می‌کنیم، کمپرسور برای استارت زدن و روشن شدن به یک نیرو نیاز دارد که این نیرو را رله استارت با استفاده از برق شهری تامین می‌کند. اگر یخچال به طور ناگهانی خاموش شد، مبنی بر معیوب شدن رله استارت یخچال است. کمپرسور گاز موجود در منبع را فشرده می‌کند و آن را از حالت گاز به مایع تبدیل می‌کند که باعث بالا رفتن دمای آن می‌شود. پس از اینکه دمای یخچال به حد تعیین شده رسید، کمپرسور خاموش می‌شود تا یخچال بیش از حد سرد نشود و موتور کمی استراحت کند. وقتی دمای یخچال بالا می‌رود کمپرسور دوباره باید روشن شود که اگر رله استارت خراب باشد با مشکل روبرو خواهد شد.

کاربرد رله استارت

یکی از معروف‌ترین قطعات الکتریکی-برقی، رله استارت است که تقریبا در تمام وسائل الکترونیکی-مکانیکی بکار برده می‌شود. از لباسشویی و یخچال گرفته تا یک خودرو، همگی برای روشن شدن نیاز به این قطعه کوچک دارند. ساختار رله استارت پیچیده نیست و از اجتماع چند فیوز و خازن و سیم‌پیچ تشکیل شده است. برای ارزیابی خرابی رله استارت، بدون نیاز به متخصص، خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید؛ اما برای تعمیر با تعویض آن باید دانش فنی مورد نیاز را داشته باشید. از کاربردهای رله استارت می‌توان به کنترل جریان و ولتاژ، استارت و روشن کردن موتور و کنترل پمپ سوخت ماشین اشاره کرد.

تعویض رله استارت
تعویض رله استارت

علائم خراب شدن رله استارت یخچال

شنیدن صدای کلیک

در ساخت رله استارت از یک کلید مغناطیسی استفاده شده که باعث می‌شود فعال شدن آن با صدایی مانند کلیک همراه باشد. هر بار که کمپرسور شروع به کار می‌کند، صدایی مانند کلیک به گوش‌تان می‌رسد. اگر کمپرسور روشن نشد و به کار نیافتاد رله استارت پس از گذشت مدت زمان کوتاهی، دوباره استارت می‌زند و یک صدای کلیک بعدی به گوش می‌رسد. اگر چند بار صدای کلیک شنیدید ولی کمپرسور شروع به کار نکرد، رله استارت یخچال‌تان خراب است.

گرم شدن یخچال

همانطور که می‌دانید این قطعه باید موتور را روشن کند تا هوای خنک یخچال تولید شود. از علائم خرابی رله استارت یخچال می‌توان به این موضوع اشاره کرد که گرم شدن محیط داخلی یخچال به منزله استارت نخوردن موتور صورت می‌گیرد. فضای اطراف را ساکت کنید و گوشتان را به یخچال بچسبانید، یخچال را روشن کنید، اگر صدایی مانند وزوز به صورت دائم پخش می‌شد، گویای خرابی رله استارت یخچال‌تان است.

چگونه از خرابی رله استارت یخچال مطئمن شویم

نشانه‌هایی که ذکر شد برای اطمینان از خرابی رله استارت یخچال کافیست؛ اما اگر به دنبال دلایلی بیشتری هستید با ما همراه باشید.

تست رله استارت با مولتی‌متر

با استفاده از یک مولتی‌متر یا اهم متر می‌توانید از سلامت رله استارت اطمینان حاصل کنید. ابتدا باید به دنبال قطع شدگی سیم‌پیچ، یا پایه‌های آن باشید؛ اگر قطع شدگی مشاهده کردید ایراد از همان قسمت است. اگر سیم‌پیچ‌ها خوردگی یا قطعی نداشتند با استفاده از مولتی‌متر مقاومت پایه‌های رله را بسنجید. باید یک جفت از پایه‌ها عددی بین 10 الی 100 را نشان دهد و سایر پایه‌ها عدد صفر را نمایش دهند؛ اگر عددی غیر از این بازه بود، نشان دهنده خرابی رله استارت یخچال‌تان است.

تست رله استارت
تست رله استارت

با چشم غیر مصلح نیز می‌توان از خرابی رله استارت یخچال مطمئن شد؛ بدین صورت که باید رله را با دقت نگاه کنید، اگر زنگ‌زدگی یا خوردگی در اطراف پایه‌های آن مشاهده شد، نشان دهنده خرابی رله استارت یخچال‌تان است.

نتیجه گیری

اکثر قطعات الکترونیکی وارداتی هستند و به قیمت دلار وابسته می‌باشند، اگر به موقع ایراد یخچال‌تان را پیدا نکنید یا برای تعمیر آن تنبلی به خرج دهید، به زودی سایر قطعات نیز خراب می‌شوند و خرج سنگینی روی دستتان می‌گذارند. با استفاده از نکاتی که در این مقاله خواندید می‌توانید از خراب شدن رله استارت یخچالتان مطمئن شوید. رله استارت قیمت چندانی ندارد و معمولا کسی آن را تعمیر نمی‌کند و یکسره دست به تعویض این قطعه می‌زند. اگر با علائم ذکر شده روبرو شدید، با تیم تعمیر یخچال ایکس ویژن در محل ما تماس بگیرید تا یک تعمیرکار برای رفع مشکل خرابی رله استارت یخچال‌تان اعزام کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *