دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

خرابی برد یخچال

علائم سوختن برد یخچال فریزر

با پیشرفت تکنولوژی امروزه تقریبا در 80% لوازم الکترونیکی اعم از یخچال، ماشین ظرفشویی، لباسشویی و حتی قهوه‌ساز از قطعه‌ای به اسم بُرد استفاده شده است. یکی از علت‌های کار نکردن یا عملکرد نادرست لوازم برقی، صدمه دیدن بُرد الکترونیکی می‌باشد. سوختن برد یخچال از اتفاقاتی است که ممکن است برای هر کسی اتفاق بیافتد و باعث شود دستگاه به درستی کار نکند. با توجه به صدمه وارده به برد معلوم می‌شود که این قطعه قابل تعمیر است یا باید تعویض شود. اگر یخچالتان عملکرد درستی ندارد و به برد الکترونیکی مشکوک شده‌اید این مقاله مختص شماست؛ در این مقاله به بررسی علائم سوختن برد یخچال می‌پردازیم، با ماه همراه باشید.

وظیفه برد یخچال

به مانند انسان که دارای مغز است و تمام دستورات از آنجا صادر می‌شود، برد الکترونیکی عملکرد تمام قطعات را زیر نظر دارد و آنها را هدایت می‌کند. معیوب شدن برد باعث اختلال در عملکرد دستگاه می‌شود و چیزی نیست که خیلی ساده بتوان از آن گذشت. قطعات مهمی همچون سنسور تشخیص دما، سیستم دیفراست (یخ زدایی)، فن‌ها و حتی موتور یخچال از برد الکترونیکی دستور می‌گیرند. هزینه تعمیر برد با توجه به آسیبی که دیده معلوم می‌شود و در برخی مواقع هزینه زیادی دارد؛ تعویض برد نیز هزینه بالایی را در بر می‌گیرد. قبل از تصمیم گیری درباره تعمیر یا تعویض برد، بهتر است علائم سوختن برد یخچال را بررسی کنید.

به طور مثال باید بررسی کنید آیا برق از طریق برد به کمپرسور می‌رسد یا خیر؛ ممکن است ایراد از پریز برق باشد و نیازی به تعویض یا تعمیر برد الکترونیکی نباشد. هر کدام از قطعه‌های یخچال یک چیپ یا سنسور دارند که با توجه به عملکرد آن قطعه، اطلاعات کنونی را به سمت برد ارسال می‌کنند. حال اگر این سنسورها معیوب باشند، اطلاعات یا به برد نمی‌رسند یا به طور دقیق وضعیت را بازگو نمی‌کنند. مثلا اگر سنسور تشخیص دما خراب باشد و دمای یخچال خنک باشد، پیامی مبنی بر گرم بودن محیط یخچال به برد ارسال می‌کند و برد نیز به کمپرسور دستور روشن شدن می‌دهد. این فرایند و کار اضافه می‌تواند سبب سوختن برد یخچال شود.

سوختن برد یخچال
سوختن برد یخچال

همچنین بخوانید: علت یخ زدن مواد غذایی

علائم سوختن برد یخچال

  • اختلال فن اوپراتور
  • اختلال فن کنداکسور
  • اختلال در فرآیند یخ‌زدایی
  • خاموش و روشن شدن یخچال
  • سرد و گرم شدن بیش از حد
  • روشن نشدن یخچال
  • نمایش ارور روی صفحه نمایشگر

روشن نشدن یخچال

معمولا یکی از مهم‌ترین علائم سوختن برد یخچال، روشن نشدن یخچال است. اگر این اتفاق بیافتد امکان دارد صفحه نمایش دستگاه روشن نشود و یخچال از خود سرمایی تولید نکند. در این مرحله باید پریز یخچال را بررسی کنید و از سالم بودن آن مطمئن شوید. در مرحله بعدی باید سیم برق یخچال را مورد بررسی قرار داده و با دستگاه مولتی‌متر سلامت آن را بسنجید. همچنین ممکن است صفحه نمایشگر یخچال نیز روشن نشود یا کمپرسور به کار نیافتد که به احتمال زیاد، خبر از سوختن برد یخچال را می‌دهند. برای اطمینان از خراب شدن برد یخچال از یک متخصص تعمیر یخچال کمک بخواهید.

اختلال فن اوپراتور

یکی از مهم‌ترین علائم سوختن برد یخچال، اختلال در عملکرد فن اوپراتور یا روشن نشدن آن می‌باشد. به کار نیفتادن فن اوپراتور 2 احتمال دارد: 1- خرابی موتور فن 2- خرابی برد الکترونیکی. هنگامی که کمپرسور به کار می‌افتد، فن اوپراتور روشن می‌شود تا هوای خنک شده توسط کمپرسور را به گردش در محیط یخچال در بیاورد. دلایل کار نکردن این فن به چند عامل بستگی دارد که یخ‌زدگی پره‌های فن، شل شدن یا آسیب به پره‌ها از جمله این عوامل است. اگر برد الکترونیکی خراب باشد، دستور روشن شدن را به فن اوپراتور صادر نمی‌کند و باعث هدر رفت هوای خنک و گرم شدن یخچال می‌شود.

تعمیر برد سوخته یخچال
تعمیر برد سوخته یخچال

اختلال فن کنداکسور

در یخچال‌های پیشرفته و امروزی، با توجه به جمع شدن گرما در محیط کنداکسور یک فن برای آن تعبیه شده تا لوله‌های کنداکسور یا آب جمع شده در سینی حاصل از عملیات یخ‌زدایی را خنک کند. عملکرد نادرست این فن باعث تولید گرمای بیش از حد کنداکسور می‌شود و برای یخچال مضر است. برای پیشگیری از خرابی این فن بصوردت دوره‌ای آن را تمیز کنید. در این مرحله پره‌های فن را بررسی کنید و از آزاد بودن آنان اطمینان کسب کنید. اگر پره‌ها آزاد بود ممکن است مشکل از سوختن برد یخچال باشد.

نتیجه گیری

سوختن برد یخچال از رایج‌ترین مشکلاتی است که برای هر یخچالی از هر برند و مدلی پیش می‌آید که عیب‌یابی و تعمیر آن را کمی سخت می‌کند. یک نکته مهم که شما باید توجه کنید این است که تعمیر یا تعویض برد یخچال حتما توسط یک متخصص تعمیر یخچال انجام شود و هیچگاه خودتان اقدام به اینکار نکنید. تعمیر یا تعویض برد سوخته یخچال کار هر کسی نیست، شما می‌توانید با کارشناسان نمایندگی تعمیر یخچال ایکس ویژن تماس بگیرید و سوختن برد یخچال‌تان را برای کارشناس بازگو کنید تا شما را راهنمایی کند. سوختن برد یخچال را جدی بگیرید و سریعا به دنبال حل آن باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *