دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

آب دادن یخچال

علت‌های آب دادن یخچال – راه‌حل

یکی از لوازم خانه‌ای که زندگی بدون آن تقریبا ناممکن است، یخچال می‌باشد که به انسان در نگهداری مواد غذایی برای طولانی مدت کمک می‌کند. یخچال از دو بخش مکانیکی و الکترونیکی تشکیل شده است که هر کدام از آنها وظیفه خاص خود را دارند و خرابی هر کدام، باعث عملکرد نادرست آن می‌شود. آب دادن یخچال یکی از مشکلاتی است که برای هر کسی پیش می‌آید اما نیازی به نگرانی نیست، چراکه در 92% مواقع، این مشکل به آسانی قابل حل می‌باشد و نیازی به استخدام تعمیرکار یخچال ندارید. در این مقاله می‌خواهیم به این موضوع بپردازیم و به دنبال رفع ایراد آب دادن یخچال باشیم؛ با ما همراه باشید.

علت آب دادن یخچال

 

مسدود شدن لوله‌ی تخلیه آب

اگر آب در زیر یخچال جمع می‌شود احتمالا مشکل از لوله تخلیه آب می‌باشد. در یخچال‌های نوفراست بدون برفک که عمل یخ‌زدایی صورت می‌گیرد، یخ‌ها با استفاده از یک سری المنت، ذوب می‌شوند و آب حاصل از آن به زیر یخچال، در یک سینی یا ظرف که معمولا خارج از بدنه یخچال و نزدیک به کمپرسور قرار دارد می‌ریزد. اگر لوله‌های تخلیه آب با رسوبات، یخ، کیسه‌های پلاستیک و تکه‌های غذا مسدود شوند، این آب در یخچال جمع می‌شود و در انتها ممکن است باعث آب دادن یخچال شود.

خرابی لاستیک درب یخچال

یکی از عوامل مهم آب دادن یخچال، خرابی لاستیک دور درب است. اگر به صورت دوره‌ای و زمانبندی شده سلامت این لاستیک را بررسی نکنید، گرد و غبار، ذرات مواد غذایی و خلاء هوا باعث خرابی این لاستیک و هزاران مشکل دیگر می‌شود که آب دادن یخچال یکی از آنهاست. این لاستیک وظیفه دارد از ورود هوای بیرون دستگاه و خروج هوای داخل یخچال جلوگیری کند که اگر سالم نباشد، این اعتدال به هم می‌ریزد و یخچال به درستی کار نمی‌کند. خراب شدن لاستیک باعث می‌شود آب اضافی داخل سینی جمع شود و در نهایت روی زمین بریزد.

جمع شدن آب زیر یخچال
جمع شدن آب زیر یخچال

همچنین بخوانید: علت‌های کپک زدن یخچال

برفک زدن یخچال

اگر اطراف سیم‌پیچ‌های اوپراتور یخ و برفک تشکیل شود، موجب آب دادن یخچال می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که دمای هوا در یخچال بالاتر برود و باعث آب شدن برفک و یخ‌ها و جمع شدن آب و ریزش آن روی زمین می‌شود. از نشانه‌های این مشکل، گرم شدن یخچال و عدم خنک کردن مناسب یخچال می‌شود. برای اطمینان از این بخش، ابتدا بررسی کنید کمپرسور عملکرد درستی دارد یا نه. پس ازینکه از این بخش مطمئن شدید، به سراغ اوپراتور بروید و محفظه آن را بردارید. به دنبال وجود هرگونه یخ‌زدگی روی پره‌ها یا محفظه اوپراتور باشید و برای تمیز کردن آن اقدام کنید.

شیر برقی یخچال

هرگونه نشتی در شیر و شلنگ ورودی آب، سبب آب دادن یخچال می‌شود. شیر برقی در پشت یخچال قرار دارد و اگر نشتی داشته باشد از پشت یخچال معلوم است. برای بررسی این مورد، ابتدا یخچال را خاموش کنید و سپس به دنبال وجود رسوبات در شلنگ و شیر ورودی آب باشید.

جمع شدن آب در فریزر و قفسه‌های یخچال
جمع شدن آب در فریزر و قفسه‌های یخچال

مشکل یخساز ( آب سردکن یخچال)

برای پر کردن آب یخساز، یک سری لوله وجود دارند که موجب پر کردن آب در مخزن آن می‌شود که هر گونه شل شدن و نشتی در آن، مشکل آب دادن یخچال را به وجود می‌آورد. ترک خوردن محفظه یخساز یا شل شدن پیچ‌های آن، باعث ریزش آب در یخچال می‌شود. اگر محفظه سالم بود ابتدا به سراغ شلنگ بروید و آن را بررسی و تعویض کنید. اگر مشکل برطرف نشد سراغ بقیه اتصالات بروید.

همچنین بخوانید: آموزش تعمیر آب سرد کن یخچال

جمع شدن آب زیر جامیوه‌ای

اگر سیستم برفک‌زدایی یخچال به درستی کار نکند، منجر به ریزش آب و جمع شدن آن در زیر مخازن جامیوه‌ای شود. آب دادن یخچال در این مورد فقط در یخچال‌های نوفراست (به دلیل وجود سیستم دیفراست) رخ می‌دهد که برای رفع این مشکل، باید با یک تعمیرکار حرفه‌ای و با تجربه تماس بگیرید.

جمع شدن آب در جامیوه‌ای
جمع شدن آب در جامیوه‌ای

نتیجه گیری ایراد آب دادن یخچال

یک نکته بسیار مهم وجود دارد که اگر شما آب دادن یخچال را جدی نگیرید و سریعاً به دنبال رفع آن نباشید، این مشکل سبب ایرادات بیشتر در یخچال می‌شود که خرابی دیگر قطعات و حتی کار نکردن یخچال را در پی دارد. فرض کنید اگر این آب به سیم‌پیچ‌ها وارد شود یا به درون کمپرسور بریزد، چه فاجعه‌ای رخ می‌دهد و در برخی مواقع حتی موجب آتش سوزی به دلیل جرقه زدن برق شود. سوای این خطرها، ممکن است این آب کل فرش و وسائل شما را خیس کند و زندگی را مختل کند. با خواندن این مقاله یاد گرفتید که چگونه مشکل آب دادن یخچال را خودتان برطرف کنید؛ اما در صورتی که موفق نشدید، کارشناسان ما آماده کمک به مشتریان عزیز می‌باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *