دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

دیفراست نکردن یخچال

علت‌های دیفراست نکردن یخچال

تکنولوژی همیشه دنبال کننده‌های خود را دارد و آنهایی که مدام این مقوله را دنبال می‌کنند، در اکثر مواقع برنده هستند. شرکت‌های تولید یخچال با استفاده از تکنولوژی، یخچال‌هایی را تولید کرده‌اند که دیگر برفک نمی‌زند. به این یخچال‌ها دیفراست یا نوفراست گفته می‌شود که امروزه از پر طرفدارترین یخچال فریزرهای موجود در بازار می‌باشد. دیفراست نکردن یخچال‌ها، سبب کاهش دمای محیط داخلی یخچال می‌شود که برای سلامت مواد غذایی، یک خطر جدی تلقی می‌شود. بهتر است هر چه زودتر مشکل دیفراست نکردن یخچال‌تان را حل کنید، در غیر اینصورت به سایر قطعات آسیب می‌رسد.

سیستم دیفراست یخچال چیست

قبل از اینکه به سراغ بررسی دلیل دیفراست نکردن یخچال برویم بیاید با نحوه کارکرد این سیستم و عملکرد آن آشنا شویم. در ادامه می‌خوانیم که سیستم دیفراست از ترمودیستک، ترموفیوز، اوپراتور، تایمر، هیتر و سنسور تشکیل می‌شود. دیفراست با استفاده از سنسورها، دمای اطراف سیستم اوپراتور را اندازه می‌گیرد و نتیجه را به سمت برد یخچال ارسال می‌کند. برد پس از بررسی دما، در صورت نیاز فرمان روشن کردن المنت‌ها را صادر می‌کند و پس از داغ شدن و به تعادل رسیدن هوای محیط، دستور خاموش کردن هیتر را می‌دهد. پس نتیجه می‌گیریم که یکی از عوامل کار نکردن دیفراست، خرابی برد می‌باشد.

دلیل دیفراست نکردن یخچال

در یخچال‌هایی که از سیستم دیفراست پشتیبانی می‌کنند، احتمال دیفراست نکردن یخچال وجود دارد. هنگامی که سیستم دیفراست عملکرد درستی نداشته باشد، یخچال برفک می‌زند و این برفک در مسیر خروج گاز از کنداکسور و گردش آن در محیط داخل یخچال تشکیل می‌شود که باعث اختلال دما به دلیل نرسیدن هوای خنک به تمام نقاط یخچال خواهد شد. اگر این روند ادامه داشته باشد، به سایر قطعات اعم از کمپرسور و کنداسور آسیب جدی می‌رسانند، زیرا کمپرسور مجبور است برای خنک کردن تمام یخچال یکسره کار کند ولی برفک‌ها مانع از رسیدن این هوای خنک به تمام یخچال می‌شوند.

یخ زدن یخچال
یخ زدن یخچال

همچنین بخوانید: ثابت نماندن دمای فریزر

علت‌های خرابی دیفراست

خرابی سنسور دیفراست

زمانی که سنسور دیفراست معیوب شود، به درستی نمی‌تواند دمای داخل محیط یخچال فریزر را تشخیص دهد و اقدام به فعال کردن هیتر دستگاه می‌کند. بر این اساس برفک یخچال آب نمی‌شود و به مرور زمان بیشتر خواهد شد. برای تست سالم بودن سنسور، ابتدا یخچال را خاموش کنید و از برق بکشید، سپس با یک مولتی‌متر مقاومت این قطعه را مورد بررسی قرار دهید.اگر عدد روی صفحه نمایش مولتی متر 0 بود، به این معنی است که سنسور خراب شده است.

خرابی المنت

المنت‌ها وظیفه آب کردن برفک‌های یخچال را بر عهده دارند که پس از دستور برد الکترونیکی شروع به گرم شدن می‌کنند. دیفراست نکردن یخچال می‌تواند به دلیل کار نکردن المنت‌ها باشد، اگر برفک‌ها آب نمی‌شوند مبنی بر خرابی المنت یخچال است.

خرابی ترمودیسک

یکی از عوامل دیفراست نکردن یخچال، معیوب شدن ترمودیسک است. برای اطمینان از سالم یا خراب بودن این قطعه، ابتدا یک مولتی متر را بردارید و شاخه‌های مولتی‌متر را به سیم‌های دوطرف ترمودیسک وصل کنید. معمولا مقاومت یک ترمودیسک سالم عددی مابین 2000 تا 40000 اهم می‌باشد. در صورتی که عدد بدست آمده خارج از این محدوده بود، نشان می‌دهد ترمودیسک شما خراب است.

تعمیر دیفراست یخچال
تعمیر دیفراست یخچال

خرابی ترموفیوز

خرابی ترموفیوز سبب دیفراست نکردن یخچال می‌شود. وظیفه ترموفیوز(فیوز حرارتی) نظارت بر دمای هیتر المنت است. در صورتی که ترموفیوز عملکرد نادرستی داشته باشد، المنت‌ها بیش از حد مجاز گرم می‌شوند و دستور خاموشی نیز صادر نمی‌شود. این موضوع می‌تواند بسیار خطرناک باشد، چراکه با خاموش نشدن و داغ شدن هیتر باعث آسیب به بخش‌های داخلی یخچال می‌شود و حتی ممکن است باعث آتش سوزی شود. بهتر است برای بررسی این قطعه با یک تعمیرکار یخچال تماس بگیرید.

خرابی تایمر دیفراست

با خراب شدن تایمر، با مشکل دیفراست نکردن یخچال روبرو می‌شویم؛ چراکه عملیات دیفراست کردن در زمان مقرر صورت نمی‌گیرد و باعث ایجاد برفک و به مرور بیشتر شدن آن شود. این موضوع سرمای یخچال را بشدت افزایش می‌دهد و برای سلامتی مواد غذایی نیز مضر است. تعمیر این قطعه نیاز به یک متخصص دارد؛ از تعمیرکار بخواهید از سالم بودن این قطعه اطمینان کسب کند و نسبت به دیفراست نکردن یخچال اقدام به عیب‌یابی کند.

همچنین بخوانید: علت‌های نشت گاز یخچال

دیفراست نشدن یخچال
دیفراست نشدن یخچال

نتیجه گیری

عمل دیفراست نکردن یخچال باعث تشکیل برفک در محیط یخچال می‌شود که رفته رفته به حجم این برفک‌ها اضافه شده و تمیز کردن یخچال را سخت می‌کند. اگر احساس کردید یخچال بیش از حد سرد شده است، فریزر را باز کنید و قفسه‌ها را بیرون بیاورید، حال فضای محیط اوپراتور را مورد بررسی قرار دهید. اگر در اطراف آن یخ یا برفک دیدید، به این معنی است که با مشکل دیفراست نکردن یخچال روبرو هستید. عملکرد نادرست هر کدام از قطعه‌های ذکر شده باعث کار نکردن دیفراست می‌شود. برای بررسی سالم بودن قطعه‌ها یا علت دیفراست نکردن با کارشناسان تعمیر دیفراست یخچال تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *