دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

کپک زدن یخچال

علت‌های کپک زدن یخچال

کپک زدن یخچال از مشکلاتی است که احتمالا برای هر کسی که از این دستگاه استفاده می‌کند پیش می‌آید و با ایجاد بوی بد، باعث آزرده شدن ما می‌شود. اما سوالی که پیش می‌آید این است که چرا یخچال کپک میزنه؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی دقیق‌تری از شیوه کارکرد یخچال و رفتارمان در استفاده از یخچال چگونه است. در بسیاری از مواقع، دانش و آگاهی کم ما در نحوه چینش مواد غذایی در یخچال و نوع نگهداری آنها، سبب کپک زدن یخچال می‌شود و ما را به دردسر می‌اندازد. در این مقاله قصد داریم به نحوه بوجود آمدن کپک در یخچال و شیوه از بین بردن آن بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث کپک زدن یخچال می‌شود

دلیل اصلی کپک زدن یخچال رطوبت است، حال باید به این فکر کنیم که این رطوبت از کجا به یخچال وارد می‌شود و برای رفع آن اقدامی سریع کنیم. اشتباه نکنید، فقط در یخچال کپک ایجاد نمی‌شود؛ کلا هر جا که رطوبت باشد امکان ایجاد کپک نیز بالاست. به طور مثال ماشین ظرفشویی، لباسشویی و حتی کولر مستبد کپک زدن می‌باشد. کار جایی سخت می‌شود که نشتی در یخچال شما وجود داشته باشد و باعث ورود هوای بیرون و رطوبت آن به داخل یخچال شود. این رطوبت فقط به کپک زدن منجر نمی‌شود و ممکن است با مشکل برفک زدن یخچال روبرو شوید.

کپک چیست

به قارچ‌های بسیار ریز و ذره‌بینی کپک گفته می‌شود که در عموم به نام‎های کفک و کپره نیز شناخته می‌شود. همانطور که اطلاع دارید، همه‌ی قارچ‌ها برای سلامتی انسان مضر نیستند و ممکن است فوایدی هم داشته باشند. کپک از همان قارچ‌هایی است که در گذشته به عنوان مواد ساخت داروی پنیسیلین بکار گرفته می‌شد و بسیاری از بیماری‌های حساسیتی را رفع می‌کرد. اما در آن سوی دیگر، کپک‌های مضر و خطرناکی که به عنوان مایکوتوکسین شناخته می‌شود، با استفاده از غدد تولید و ترشح زهرهای مضر، باعث ایجاد سرطان‌های مختلف می‌شود که باید سریعا برای از کپک زدن یخچال جلوگیری کنیم.

کپک زدن مواد غذایی در یخچال
کپک زدن مواد غذایی در یخچال

همچنین بخوانید: بسته نشدن درب یخچال

علت‌های کپک زدن یخچال

با توجه به گفته‌های ذکر شده اطلاع یافتیم که اصلی‌ترین دلیل ایجاد کپک، رطوبت می‌باشد و هر جا که رطوبت وجود داشته باشد کپک توانایی رشد و تکثیر خواهد داشت. کپک زدن یخچال عوامل دیگری دارد که به عنوان مثال می‌توان از نشتی گاز یخچال، مسدود شدن زهکش، تهویه هوای ناکارآمد نام برد. اگر هر کدام از این قطعات خراب است نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید. در صورتی که نمی‌دانید این قطعات خراب است یا خیر با یک تعمیرکار متخصص تماس بگیرید.

 در چه جاهایی کپک تشکیل می‌شود

کپک زدن یخچال معمولا در دو ناحیه است؛ یکی لاستیک دور درب و دیگری قرار دادن مواد غذایی که از تاریخ انقضای آنان گذشته باشد.

کپک زدن کف یخچال
کپک زدن کف یخچال

از بین بردن کپک یخچال با محلول سرکه و آمونیاک

برای از بین بردن کپک یخچال می‌توانید سرکه و اسید آمونیاک را با هم ترکیب کنید. در مرحله بعد آب جوش را به این محلول اضافه کنید سپس یک پارچه بردارید و آن را به محلول آغشته کنید و در ادامه به قسمت‌های کپک زده بمالید.

همچنین بخوانید: کار نکردن موتور یخچال

راه‌های پیشگیری از کپک زدن یخچال

  • اولین گزینه پیشگیری از کپک مواد غذایی در یخچال، نظافت به صورت دوره‌ای و زمانبندی شده است. تمیز کردن یخچال اصول و روش‌های خود را دارد که با رعایت آن می‌توانید از تولید هرگونه کپک و برفک جلوگیری کنید.
  • به هیچ عنوان محیط داخل یخچال را خیس رها نکنید، چرا که به سادگی باعث ایجاد کپک می‌شود. هر نوع از مایعات را که بطور اتفاقی درون یخچال ریخت، سریعا خشک و تمیز کنید.
  • لاستیک دور درب را بصورت دوره‌ای بررسی کنید و از عدم وجود هر گونه سوراخ یا خراش مطمئن شوید.
تمیز کردن کپک یخچال
تمیز کردن کپک یخچال

نتیجه گیری

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و این موضوع در تمیز نگه داشتن وسایلی که هر روز از آنها استفاده می‌کنیم، تصدیق می‌کند. تمیز کردن یخچال که به عنوان یکی از حیاتی‌ترین نیازهای هر خانه‌ای می‌باشد، از اهمیت والایی برخوردار است. پیشنهاد تیم نمایندگی تعمیر یخچال ایکس ویژن این است که در زمان‌های مشخص، به نظافت یخچال بپردازید تا از مشکلاتی همچون کپک زدن یخچال یا برفک زدن یخچال جلوگیری کنید. در صورت داشتن هرگونه سوال مبنی بر روش متوقف کردن کپک زدن یخچال و از بین بردن آن، می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *