دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

عوامل فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

مهم‌ترین دلیل استفاده از یخچال، نگهداری از مواد غذایی و جلوگیری از خراب شدن آنها است. حال چرا فاسد شدن مواد غذایی فاسد می‌شوند؟ چه چیزی باعث فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می‌شود؟ این‌ها سوالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آنها پاسخ دهیم و از روش‌های جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی در یخچال استفاده کنیم تا سلامتی را برای خود و فرزندانمان به ارمغان بیاوریم و نسبت به رفع ایراد یخچال‌مان هشیار باشیم. برخی رفتارهای اشتباه هم به فاسد شدن مواد غذایی منجر می‌شود که از آنها بی‌خبریم و به طور مداوم انجام می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

علت‌های فاسد شدن مواد غذایی در یخچال

خنک نکردن یخچال
اگر یخچال شما هوای خنک مورد نیاز را تولید نمی‌کند یا مشکل ثابت نماندن دمای فریزر را دارد، به طور قطع با فاسد شدن مواد غذایی در یخچال‌تان روبرو خواهید شد. گاز یخچال باید مرغوب و اورجینال باشد، همچنین کمپرسور باید به خوبی کار کند، ترموستات و سنسورهای آن باید دقیق باشند، کویل‌های کنداکسور کثیف نباشند و فن‌های یخچال به خوبی کار کنند. داغ شدن بدنه یخچال از علائم خرابی و ایراد در سیستم خنک سازی یخچال شما می‌باشد.

شستن مواد غذایی و گذاشتن در یخچال

حتما با خود می‌گویید “پس میوه‌ها را نشسته بخوریم؟” نه منظور ما این نیست بلکه مقصود کسانی هستند که با خرید مواد غذایی، بدون هیچ معطلی آن را در یخچال می‌گذارند. وقتی سریع مواد غذایی رو بشورید، با داشتن رطوبت زیاد باعث فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می‌شود. همچنین در برخی مواقع این رطوبت روی محیط یخچال نشسته و موجب برفک زدگی یخچال می‌شود؛ این رطوبت می‌تواند منبع تولد و تکثیر هر نوع باکتری باشند که برای سلامتی انسان مضر است. برخی از میوه‌ها نیازی به نگهداری در یخچال ندارند و در دمای عادی اتاق سالم‌تر می‌ماند، بطور مثال سیب‌زمینی، پیاز و گوجه در خارج از یخچال بهتر است.

ثابت نماندن دمای فریزر و فاسد شدن گوشت
ثابت نماندن دمای فریزر و فاسد شدن گوشت

مواد غذایی را دیر در یخچال نگذارید
بعضی از افراد بعد از خرید مواد غذایی، وقتی به خانه می‌رسند بیخیال می‌شوند و آنها را رها می‌کنند، این کار منجر به فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می‌شود. برخی مواد غذایی در هوای آزاد به سرعت واکنش نشان می‌دهند و شروع به فاسد شدن می‌کنند، مانند لبنیات و گوشت که سرعت تجزیه و تخریب باکتری آنها بسیار زیاد است. پس بلافاصله بعد از خرید این نوع مواد غذایی، آنها را در یخچال و فریزر بگذارید. (دقت کنید فاصله بیرون ماندن این دو مواد غذایی از یخچال، بیشتر از دو ساعت نشود) دقت کنید گوشت را در پایین فریزر بگذارید تا آب و خون آن روی سایر مواد نریزد.

در هنگام خرید به تاریخ انقضا دقت کنید
روی هر نوع مواد غذایی یک تاریخ انقضا درج شده است که مدت زمان ماندگاری آن غذا را نشان می‌دهد، اگر تاریخ روز از تاریخ انقضای آن ماده غذایی بیشتر شود، دیگر قابل مصرف نیست و باید آن را دور بریزید. به طور مثال سبزیجاتی مثل اسفناج، کَلم، گوجه برای 3 روز تا یک هفته قابل استفاده است و بهترین تایم مصرف این مواد در این بازه زمانی می‌باشد.

خراب شدن میوه در یخچال
خراب شدن میوه در یخچال

همچنین بخوانید: داغ نشدن بدنه یخچال

چگونه متوجه شویم مواد غذایی فاسد شده‌اند

در اولین و مهم‌ترین مرحله، تاریخ انقضای محصول را در نظر بگیرید چراکه این تاریخ توسط متخصصان مواد غذایی تعیین شده است و زمان دقیق فاسد شدن مواد غذایی را به شما نشان می‌دهد. گاهی اوقات ممکن است مواد غذایی زودتر از این تاریخ فاسد شوند و شما با یک نگاه به تاریخ فکر می‌کنید غذا سالم است؛ باید بگوییم که سخت در اشتباهید و شما نیاز دارید علائم فاسد شدن مواد غذایی را بدانید. این علائم عبارتند از:
• در مصرف میوه به سفتی و نرمی آن دقت کنید؛ میوه هرچه تازه‌تر باشد سفت‌تر است و هرچه از تاریخ آن بگذرد، به مرور نرم می‌شود؛ سعی کنید میوه‌های خیلی نرم را نخورید.
• برای اینکه متوجه شوید تخم مرغ تازه است یا نه، آن را در یک ظرف آب بریزید، اگر تخم مرغ شناور شد به احتمال زیاد فاسد است.
• گوشت تازه خوشرنگ است و گوشت فاسد بسیار تیره.
• بوی غیرقابل تحمل از نشانه‌های فاسد شدن مواد غذایی در یخچال است.
• کپک
• ورم کردن یا جمع شدن قوطی‌های کنسرو.

فاسد شدن و کپک زدن گوجه در یخچال
فاسد شدن و کپک زدن گوجه در یخچال

بهترین دما برای یخچال فریزر

اگر میخواهید از فاسد شدن مواد غذایی در یخچالتان جلوگیری کنید، باید یخچال را روی دمای استاندارد تنظیم کنید.بهترین دما برای نگهداری مواد غذایی در یخچال بین 0 تا 4 درجه و برای فریزر نزدیک به 16 درجه سانتی‌گراد است.

نتیجه گیری
سعی کنید طبق نیاز خود و خانواده‌تان مواد غذایی را خریداری و ذخیره کنید؛ ذخیره بیش از حد موجب مصرف نشدن آن و فاسد شدن مواد غذایی در یخچال می‌شود و این اسراف می‌باشد. اگر به فکر سلامتی خانواده خود هستید حتما مواد غذایی را از تولید کننده‌های معتبر و فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید. بی‌کیفیت بودن گاز یخچال، معیوب بودن کمپرسور، کنداکسور و اوپراتور می‌تواند دلیلی بر فاسد شدن مواد غذایی در یخچال باشد، چرا که مواد غذایی نیاز به دمای پایین دارند تا فرآیند تجزیه را با سرعت کمتری بگذرانند؛ اگر یخچال شما نتواند به خوبی خنک کند با این مشکل روبرو خواهید شد. برای تعمیر و تعویض قطعات یخچال با قطعات اورجینال، با نمایندگی تعمیر یخچال ایکس ویژن تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *