دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

تمیز کردن کنداکسور

نحوه تمیز کردن کنداکسور یخچال

هر سیستم خنک کننده‌ای یک قطعه مهم به نام کنداکسور دارد که به صورت یک مبدل حرارتی کار می‌کند. برای درک بهتر از عملکرد کنداکسور، باید به تحوه کار کردن موتور یخچال دقت کرد. همان کاری که موتور انجام می‌دهد، کنداکسور برعکس موتور انجام می‌دهد و به نوعی چگالی گاز مبرد را می‌گیرد و آن را خنک می‌کند. طی این عملیات این قطعه کثیف شده و باید به دنبال تمیز کردن یخچال‌تان باشید. عملیات تولید سرما بدین شکل است که اول از همه، کمپرسور با آزاد سازی گاز مبرد، آن را به سمت کنداکسور می‌فرستد. گاز مبرد (فریون) همان گازی است که یخچال را خنک می‌کند. تمیز کردن کنداکسور طبق اصول و قواعدی است که در این مقاله می‌خواهیم به آنان بپردازیم. با ما همراه باشید.

مشکلات رایج کنداکسور

کثیف شدن کنداکسور یکی از مشکلاتی است که به طور قطع برای همه پیش می‌آید و شما باید نسبت به تمیز کردن کنداکسور اقدام کنید. با توجه به ماهیت کنداکسور که وظیفه انتقال گرمای گاز را به محیط بیرونی یخچال دارد، دچار کثیفی شده و چربی و گرد و غبار کویل‌ها را در بر می‌گیرد. وقتی کنداکسور کثیف باشد به خوبی نمی‌تواند حرارت گاز را به بیرون یخچال منتقل کند و این گاز داغ بدون آنکه خنک شود به کمپرسور باز می‌گردد. در نتیجه سرمای کمتری از کمپرسور تولید شده و باعث گرم شدن داخل یخچال فریزر می‌شود.

مشکل فقط به اینجا ختم نمی‌شود، زیرا ورود گاز داغ به کمپرسور یک خطر جدی است که می‌تواند این قطعه را خراب کند. خرابی کمپرسور یک هزینه سنگین در پی خواهد داشت که بعضی مواقع حتی شما را مجبور به تعویض کمپرسور می‌کند. همچنین گرم بودن محیط داخلی یخچال و خنک نشدن آن، باعث فاسد شدن مواد غذایی موجود در یخچال و فریزر می‌شود. مصرف برقتان بالا می‌رود و از طول عمر یخچالتان کاسته خواهد شد. قطعات یخچال مانند بدن انسان، به صورت وابسته کار می‌کنند و خرابی هر از آنها عملکرد نادرست دستگاه را در پی دارد.

پاک کردن کثیفی کنداکسور
پاک کردن کثیفی کنداکسور

همچنین بخوانید: راهکارهای ساده افزایش طول عمر یخچال
شیوه تمیز کردن پشت یخچال

برای عملکرد بهتر موتور و قطعاتی مانند کنداکسور که در پشت یخچال تعبیه شده‌اند، فاصله یخچال با دیوار را رعایت کنید. برای تمیز کردن کنداکسور باید ابتدا پشت یخچال را تمیز کنید و سپس به سراغ آن بروید. ایمنی شرط عقل است، با توجه به وجود جریان برق در یخچال، ابتدا یخچال را از برق بکشید. سپس با استفاده از یک پارچه تمیز یا جاروبرقی، قسمت‌هایی که دچار کثیفی و گرد و غبار شده‌اند را تمیز کنید. در مرجله‌ی بعد به سراغ تمیز کردن کنداکسور بروید.

تمیز شدن کنداکسور با جاروبرقی
تمیز شدن کنداکسور با جاروبرقی

نحوه تمیز کردن کنداکسور

• در مرحله اول یخچال را خاموش کنید و از برق بکشید.
• نوع کنداکسور یخچال را در یابید. (کنداکسور هوایی، استوانه‌ای یا مخفی)
• وجود میله‌های شبکه‌ای در پشت یخچال فریزر، نشان دهنده کنداکسور استوانه‌ای یا مکعبی است که معمولا به رنگ سیاه است. حداقل هر 6 ماه یکبار باید با یک پارچه تمیز گرد و غبار را از روی میله‌ها پاک کنید.
• میله‌های نگهدارنده را خارج کنید تا پره‌های خنک کننده کنداکسور در معرض دیدتان قرار گیرد. لوله‌ی جاروبرقی را بردارید و سری باریک آن را نصب کنید و شروع به تمیز کردن کنداکسور یخچال‌تان کنید.
• میله‌های کنداکسور ظریف می‌باشند، حواستان باشد آنها خم نشوند.
• پس از تمیز کردن کنداکسور با جاروبرقی، یکبار تمام قسمت‌های آن را با یک پارچه تمیز کنید تا هیچ کثیفی روی آن نماند.
• میله نگهدارنده را سر جای خود قرار دهید و یخچال را روشن کنید.
آیا شست و شوی کنداکسور خوب است
بله، به شرطی که برای شست و شو و تمیز کردن کنداکسور، از آب و یک برس نرم استفاده کنید. در برخی مواقع مشاهده شده که با محلول‌های الکلی یا اسیدی اقدام به شست و شو و تمیز کردن کنداکسور می‌کنند که اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

چگونه کنداکسور را تمیز کنیم
چگونه کنداکسور را تمیز کنیم

نتیجه گیری
یک دستگاه وقتی بهترین عملکرد خود را بروز می‌دهد که تمیز باشد و تمامی قطعات آن سالم باشد. با نحوه کارکرد و وظیفه کنداکسور آشنا شدید و متوجه شدید که چه بخش مهمی است. طبق استانداردهای جهانی شما باید برای تمیز کردن کنداکسور هر 6 ماه یکبار اقدام کنید تا کثیفی کمتری را در بر گیرد. در کمترین حالت کثیفی کویل‌های کنداکسور، گاز داغ خنک نمی‌شود و همان گاز دوباره در محیط یخچال به جریان می‌افتد که خطراتی در پی دارد که به آنها اشاره کردیم. در این مقاله ما به نحوه عملکرد و شیوه تمیز کردن کنداکسور پرداختیم؛ در صورت وجود هر ایرادی در یخچال‌تان با نمایندگی تعمیر یخچال ایکس ویژن تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *