دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18، مجهز به (2) آسانسور و پارکینگ

کار نکردن فن یخچال

علت‌های کار نکردن فن یخچال

فن یخچال قطعه بسیار مهمی است که در صورت نبود آن یخچال گرم می‌شود و کار نکردن فن یخچال، مواد غذایی را در معرض فاسد شدن قرار می‌دهد. اگر با مشکل کار نکردن فن یخچال یا یکسره کار کردن فن مواجه هستید، با کارشناسان تعمیر یخچال فریزر ایکس ویژن تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند. موتور یخچال، گاز مبرد را آزاد می‌کند و پس از عبور از لوله‌های کنداکسور به اوپراتور می‌رساند. فن وظیفه گردش این گاز آزاد شده را در داخل یخچال دارد تا محیط آن را خنک کند. حال که متوجه شدید وجود این قطعه چقدر مهم است، بهترین تصمیم در هنگام خرابی آن تعمیر یا تعویض فن می‌باشد که نمایندگی تعمیر یخچال فریزر، فن یخچال شما را پس از بررسی و عیب یابی تعمیر و در صورت نیاز تعویض می‌کند. در این مقاله قصد داریم به علت‌های کار نکردن فن یخچال بپردازیم.

علت کار نکردن فن یخچال

فن یخچال وظیفه‌ی گردش هوا را دارد، از این رو گرد و غبار و کثیفی زیادی را به خود جذب می‌کند. همچنین به دلیل نوسانات برق ممکن است ولتاژ دریافتی فن بالا و پایین شود و فن را بسوزاند. ممکن است در برخی مواقع احساس کنید صدایی از یخچال‌تان می‌شنوید؛ در اکثر مواقع، مانعی در گردش فن باعث تولید این صدا می‌شود که یکی از دلایل کار نکردن فن یخچال است. در یخچال‌های قدیمی از هیچ نوع فنی استفاده نمی‌شد و اوپراتور مستقیما هوای خنک را در محیط یخچال پخش میکرد؛ اما با پیشرفت تکنولوژی از فن‌ها در یخچال استفاده شد، بطوریکه در یخچال های امروزی از 1 الی 4 فن استفاده شده است.

از این فن‌ها در نقاط مختلف یخچال استفاده می‌شود؛ به طور مثال فن کمپرسور وظیفه خنک کردن گرمای تولید شده توسط موتور یخچال را دارد. در اولین مرحله از عیب‌یابی کار نکردن فن یخچال، باید متوجه شوید صدا از کدام فن تولید می‌شود تا مشکل ایجاد شده برای آن فن را بررسی و حل کنید. فن یخچال این هوای خنک را به گردش در می‌آورد تا به حد تعیین شده ترموستات برسد. پس از رسیدن به این دما، فن خاموش می‌شود تا یخچال بیش از این سرد نشود. حال متوجه می‌شویم که هیچ کدام از فن‌ها نباید یکسره کار کنند؛ در غیر این صورت ممکن است یخچال برفک بزند.

علت کار نکردن فن یخچال
علت کار نکردن فن یخچال

علت‌های کار نکردن فن یخچال

همانطور که اشاره شد یخچال‌ها می‌توانند فن‌های مختلفی داشته باشند، برای بررسی علت کار نکردن فن یخچالمان، باید با انواع فن یخچال آشنا شویم. اگر قصد خرید تجهیرات شبکه را دارید، مثل پچ کورد شبکه ، به سایت دلتا شبکه مراجعه نمایید.

خرابی فن کنداکسور یخچال

در یخچال‌های امروزی، از یک فن برای خنک کردن کنداکسور یخچال استفاده می‌شود که به آن فن کنداکسور می‌گویند. محل قرارگیری این فن در نزدیکی کمپرسور است که در برخی یخچال‌ها در زیر آن و برخی دیگر در پشت یخچال قرار دارند. فن کنداکسور هوا را از مابین سیم پیچ‌های کنداکسور برای خنک کردن آنها به گردش در می‌آورد. مهم‌ترین علت‌های خرابی فن کنداکسور عبارتند از:

  • گرم بودن محیط داخلی یخچال
  • با ایجاد اختلال در اتومات، یخچال تند تند روشن و خاموش می‌کند.
  • صدای زیاد از پشت دستگاه
  • روشن بودن دائم یخچال
  • جمع شدن آب زیر یخچال
خرابی فن کنداکسور یخچال
خرابی فن کنداکسور یخچال

خرابی فن کمپرسور یخچال

یکی از دلایل کار نکردن فن یخچال، معیوب بودن فن کمپرسور است. فن کمپرسور وظیفه دارد تا هوای محیط بیرونی و داخلی کمپرسور را خنک کند. این فن به همراه کمپرسور در پشت یخچال قرار دارند. روش کار فن کمپرسور بدین شکل است که با استفاده از هوای خنک موجود در کویل‌ها، از گرم شدن بیش از حد کمپرسور جلوگیری می‌کند. علت‌های کار نکردن فن کمپرسور یخچال عبارتند از:

  • کثیفی کویل‌ها
  • مسدود شدن راه هوا برای فن کمپرسور
  • دمای بالای محیط
  • شارژ مبرد (گاز) یخچال بیش از حد
خرابی فن کمپرسور یخچال
خرابی فن کمپرسور یخچال

خرابی فن اوپراتور یخچال

این فن در فریزر قرار دارد تا آن را خنک کند و هوای بسیار سرد را به گردش در بیاورد. اگر فریزر شما به درستی کار نمی‌کند و خوب یخ نمی‌زند، می‌تواند به دلیل خرابی فن اوپراتور باشد؛ زیرا وظیفه این فن، به گردش در آوردن هوای خنک در اطراف سیم پیچ‌های اوپراتور است. برای تمیز کردن این فن باید یخچال را خاموش کنید، سپس محفظه فن اوپراتور را در بیاورید و در صورت مشاهده کثیفی یا یخ‌زدگی فن اوپراتور، آن را به دقت تمیز کنید. دلایل اصلی خرابی فن اوپراتور عبارتند از:

  • خرابی موتور فن
  • گاز بی‌کیفیت
  • یخ‌زدگی پره‌های فن
خرابی فن اوپراتور یخچال
خرابی فن اوپراتور یخچال

نتیجه گیری

در کنار تمام موارد گفته شده برای دلایل کار نکردن فن یخچال، طول عمر فن نیز مهم است. به طور کلی هر قطعه الکترونیکی عمر مفیدی دارد؛ فن‌های یخچال نیز از این قاعده مستثنی نیستند و اگر هیچ عامل بیرونی آنها را خراب نکند، در گذر زمان ممکن است خراب شوند. واضح‌ترین علامت خرابی یک فن صدای تولید شده توسط آن است، صدایی که به راحتی قابل شنیدن است و به شما هشدار صحیح کار نکردن فن یخچال می‌دهد. در این مقاله با اهمیت فن‌ها آشنا شدید و متوجه شدید که اگر یک فن از کار بیافتد ممکن است چه فاجعه‌ای رخ دهد. اگر فن یخچال‌تان از کار افتاد یا به طور صحیح کار نمی‌کرد، یخچال را خاموش کرده و با مرکز تعمیر یخچال ایکس ویژن تماس بگیرید تا کارشناسان نمایندگی تعمیرات یخچال ایکس ویژن، شما را راهنمایی کرده و در صورت لزوم، با اعزام تعمیرکار به محل شما مشکل یخچال‌تان را حل کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *